VALCÁRCEL
Y BERNALDO DE QUIRÓS, Amelia
Caderalga d’Ética na Facultá de Filosofía
de la Universidá d’Uviéu. Fundadora de
Conceyu Bable xunto con Xuan Xosé Sánchez Vicente, Xosé Lluis García Arias y
Lluis Xabel Álvarez, llegó a ser presidenta d’esta asociación. Nel añu 1979
publica El nacionalismo asturiano en
collaboración con Ramón Cavanilles, onde propón un nacionalismu basáu na
reivindicación cultural y na llingua asturiana. Fue Conseyera de Cultura del
Principáu. Ye destacada pensadora y ensayista qu’abarca mui diversos campos,
especialmente nel ámbitu del feminismu, onde aporta valioses reflesiones no
relativo al papel de la muyer na política y nes relaciones de poder.
Ye autora del prólogu de De les
coses del mundu (ensayu) de Xuan Ignaciu Llope y del interesantísimu
artículu Nacionalismu / provincianismu
(v. antoloxía) nel númberu 9 de Lletres
Asturianes.
BIBLIOGRAFÍA
Ensayu
Valcárcel y Bernaldo de Quirós, Amelia
El nacionalismo asturiano : críticas y
propuestas / Amelia Varcárcel y
Bernaldo de Quirós, Ramón Cavanilles Navia–Osorio. — [S.l. : los autores],
1979. — 93 p. ; 21 cm
ISBN 84-300-1356-3
Valcárcel y Bernaldo de Quirós, Amelia
Hegel y la ética : sobre la superación de
la “mera moral” / Amelia Valcárcel ; prólogo de Javier Muguerza. — Barcelona :
Anthropos, 1988. — 488 p. ; 21 cm. — (Autores, textos y temas. Filosofía ; 12).
— Bibliografía
ISBN 84-7658-060-6
Valcárcel y Bernaldo de Quirós, Amelia
Sexo y filosofía : sobre
"mujer" y "poder" / Amelia Valcárcel. -- Barcelona :
Anthropos, 1991. — 186 p. ; 20 cm. — (Pensamiento crítico/pensamiento utópico ;
60)
DL B
9792-1991. -- ISBN 84-7658-285-4
Valcárcel y Bernaldo de Quirós, Amelia
Del miedo a la igualdad / Amelia
Valcárcel. — Barcelona : Crítica, 1993. — 205 p. ; 20 cm. — (Filosofía ; 21)
ISBN 84-7423-627-4
Valcárcel y Bernaldo de Quirós, Amelia
Feminismo y políticas de gestión / Amelia
Valcarcel. — Barcelona : Fundació Rafael Campalans, 1997. — 11 h. ; 30 cm. --
(Papers de la Fundació ; n. 95)
Valcárcel y Bernaldo de Quirós, Amelia
Ética contra estética / Amelia Valcárcel.
— Barcelona : Crítica, 1998. — XXI, 175 p. ; 23 cm. — (Letras de Crítica)
ISBN 84-7423-875-7
Traducción
MacIntyre, Alasdair
Tras la virtud / Alasdair MacIntyre ;
traducción de Amelia Valcárcel. —Barcelona : Crítica, 1987. — 350 p. ; 20 cm. —
(Crítica filosofía ; 5).
ISBN 84–7423–335–6
Edición lliteraria
El concepto de igualdad / Amelia
Valcárcel, comp. — Madrid : Pablo Iglesias, 1994. — X, 216 p. ; 21 cm. —
Bibliografía
ISBN 84-85691-74-1
Valcárcel y Bernaldo de Quirós, Amelia
La política de las mujeres / Amelia
Valcárcel (ed). — Madrid, Cátedra, 1997. — (Feminismos ; 38). — 233 p. ; 21 cm.
ISBN84–376–1501-1
ANTOLOXÍA
Nacionalismu /
Provincialismu
Llendes de les cultures minoritaries
Abultábayos a les primeres filosofíes de
la hestoria y del Estáu —y nello enfotóse muncho la más pensante de les sos
tiestes, Hegel— que’l destín de toa Nación yera apaecer comu Estáu y encarnar,
al tiempu que tocara turnu, l’Espíritu del Mundu y la hexemonía ente les
naciones.
Cuandu l’Estáu escomienza a dexar
d’alimentase d’homes verdaeros, los teóricos del idealismu alemán entamen a
fagocitar teoríes, a proyeutar nel futuru petites y aspiraciones polítiques
que, comu enxamás enantes, foron consideraos retueyos de la mesma Razón. Ún
d’esos petites sofitaba dafechu a ciertos Estaos de surdimientu reciente comu
si foren naciones vieyes: la xera yera atropaos tradiciones ñacionales a poderes
nuevos. Y a ella dedicaráse más d’un miembru nombráu del primer romanticismu.
Pero, dacuandu, l’entramáu de los Nuevos
Leviatanes hubo facese coles banielles d’otres naciones más pequeñes y menos
puxantes; el resurdir de les pequeñes y más blandies hestories minoritaries
tórniase inevitable, incluso allí onde nun resulten necesaries sinón, en dalgún
sen, inoportunes (casu d’Estaos perafitaos: España, Francia, Gran Bretaña...).
Les causes nacionales algamaron n’Europa
un puxu contraditoriu: escontra los Imperios, la pequeña ñación nueva pola qué
Lord Byron quier morrer; saliendo pol Estáu, —la vieya pequeña, ñación
premoderna que fai’l sacrificiu de la so peculiaridá al Universal espardimientu
del Drechu y el Progresu.
Asina, ciertes entidaes que son naciones
sigún l’antigua cadarma de los Reinos dexen de selo trespasando la nacionalidá
al Estáu esi que ya nun ye, no fondero, un “Imperiu”. Los sofitos requeríos
pola teoría del Estáu–Nación afítense con esto.
Qu’esto, pol so llau, sinificara un
abandonu del poder políticu—en munchos casos— per parte de les naciones
pequeñes, ye un fechu. Les consecuencies de dar la mano y que te coyeran el
brazu nun ficieron probecer muncho a les probes naciones donantes: entamó a
establecese una cultura estatal comu hexemónica. Y escontra d’ella sólo dos
atitudes tovieron un valir: o resistise esforciándose en recuperar el préstamu,
o conformase con una cierta reconocencia simbólica, una subsidiaridá apautada
sin llucha.
Paez qu’estes dos atitudes básiques
criaron y estremaron los nacionalismos y provincialismos, respeutivamente. Y
vamos intentar ver de qué mou conviértese’l provincialismu nun ñeru de
contradiciones ensin salida.
Toa pequeña y vieya nación ensamara per
una de tales salíes. Non d’esmenu, sinón en décades, sigún el so puxu,
autoconocencia y cultura: fatores qu’en gran medía sólo algamen el nivel que’l
fator social y económicu dexa.
De mano, los nacionalismos esixeron que
seos torniara’l so poder políticu. Qu’anque enantes lu cedieren de bona gana,
interpretóse agora arrebatáu a traición. Les hestories reficiéronse, dao que
nueves versiones yeren necesaries a nuevos oxetivos y atitudes. Al empar, la
cultura revivió la fargatada de símbolos, de los que surdiríen les “Señes
d’iden tidá”. D’ehí los nacionalismos foron estruturándose caún al so propiu
ritmu.
Mui otru fora’l camín provincial. Perque nel tarrén cultural, la necesidá d’escoyer ente ser «rau o
cabeza» presentóse abondoceo, y por ello, d’un mou deformáu: a toa priesa los elementos
diferenciales de la nación teníen qu’atopar un sitiu dientru les estrutures
culturales que taben cuayando: el ementos convirtiéndose en “peculiaridaes”. Lo
propio real, un simple árr. bitu zarráu con una autonomía social y política,
nun yera reivindicable. Poro, la peculiaridá tenía que remanase comu una
xuntura d’elementos fol klóricos.
Nacionalismu y provincialismu contaben
con elementos asemeyaos, y sin embargu, los resultaos nun podíen estremase más
nes sos consecuencies.
Los nacionalismos uparon una
determinación o rasgu únicu —que nel s. XIX fo la llingua, el favoritu—
qu’atropara a tolos otros rasgos cultural es, incluíos los non estrenchamente
autónomos. E1 provincialismu pol so llau, meció y multiplicó asurdamente los
rasgos y ñicios peculiares, ca vegada de menor entidá y pesu, asitiéndolos al
mesmu nivel, de calter y d’importancia (l).
El nacionalismu semó una cultura
esencialmente abierta, non autorreferente, pernidia. El provincialismu
arrepostió con una bayura d’argumentos, pero escosos de sentíu y ralos de
sencia.
Mentantu, el provincialismu perfacía un
símbolu de cualisquier cosa, de lo más raro y episódico una peculiaridá.
Maxinándose vivir una esistencia única, fecha, en realidá, a base d’elementos
espardíos per usquiera y acidentales, secundarios dafechu, enxamás dexa de
referise a sí mesmu en términos desaxeraos, ruinos pola probeza de la tema que
traten, criyando un estilu—esti sí peculiar—de prosa y versu que yá glosara H.
Hesse neses prietes páxines de la so “Parodia Suaba”, (1928).
El casu ye falar, con un dicionariu del
tópicu y la fras fecha na mano, con axetivos perfechos, de coses y sucesos que
nun tienen dalu interés de por sí perque ná sinifiquen pa naide. Al confesanos
el supuestu autor que Hesse parodia l’oxetivu del so trabayu diznos que ye
llograr el retoráu de la Universidá: l’únicu incomeniente ye nun saber a qué
facultá presentalu...
Y esti sarcasmu tien un sentíu, pos la
parte o fración de la intel etualidá acombayada nos lloreos provinciales nun ye
a tapecer del too considerase ñata y cumal d’un llugar que no fondero tien por
espreciatible. Nun ñega —y pa naide ye un misteriu— que nun podría competir nin
adatase nun ámbetu de cultura real, xeneralizada. Y fuxendo de cualisquier
contautu con esa realidá, el provincialismu anda a la gueta d’especialidaes
imposibles, de saberes esotéricos y xabaces al empar, palurdos. Imposibles
d’universalizar por cualquier llau que se cueyan. E1 resultáu ye esi mestrantu
de la cultura provincial, que, a
imaxe de los que la fabriquen, sepártase más y más del tarrén onde pudiera
engarrase o escontrase cola cultura hexemónica. Esa a la que, de veres, déxase
llibre y llimpiu’l campu de les concencies.
E1 provincialismu taramiella,—dixéramoslo
cuandu esta tema nun taba tan esclariada —ente’l grandonismu y el
miserabilismu. Nun ye d’estrañar, sinón un lóxicu destín: esi esnidiase d’ún al
otru, del “nun lo hai comu lo de nueso” al “¡ai!, bobín, aquí d’eso nun hai”; o
ser los meyores, por razones más bien alloriantes y estrambótiques, o nun ser
ná.
Pol contrariu, enfotase no que
críticamente hai y pue almitise, trabayar pol puru placer del trabayu bien
fechu, son coses que nun s’amiesten col calter provincialista. El nacionalismu,
al dir afitándose, trabaya ensin fines, ensin comparances, ensin la retórica
defensiva d’estáu de sitiu, perque l’espaciu nel qu’afonda esiste y enánchase
pasu ente pasu. Non “escontra de” sinón “metanes de”; non “pa que non”, sinón
“perque sí». Lo mesmo que les demás formes de sociedá alternativa, el
nacionalismu nun vive de comparase, sinón de vivir. De vivir meyor.
E1 provincialismu nun ye quién a sentise
tan selemente ufanu. Ye desvergonzáu. Remana, trasnia y fala de cosadielles con
sabencia envidiable. Igual d’un borrinosu conde que d’un balneariu, exemplifica
Hesse, pasando d’ún a otru ensin duelu. Igual de les campañes d’Augustu que de
madreñes, podríemos adatar a les nuestres cordenaes. Too esi remangu provincial
tien un son caberu, abegosu, a postura rancia y conservadora, repunante comu
pastes reveníes de villa de cincu mil habitantes, con pretensiones. “Equí
conocémonos toos”, dicen enquivocándose.
El provincialista presenta’l so llabor
comu un “hobby” y tien razón: por definición un interés non interesante por sí
mesmu sinón pol serviciu que fai al que lu prautica. Non un trabayu cultural
real, autónomu, espandible pol propiu valir de la obra.
El provincialista atéchase nel
conservadurismu: él esfuerzase en conservar una fargatada rasgos
—”peculiaridaes”— que resulten inconservables la mayor parte les vegaes. Pero
nun s’esforcia un res en facer altitar esos rasgos dándoos el papel queos
correspuenda dientru la vida real.
El provincialismu quéxase de les novedaes
introducíes, pero nun queda más remediu qu’entregase a la idea de “progresu”,
que tanta medrana–y produz. Escurre, panrriba, que l’esaniciu y esborramientu
de lo que diz conservar ye fatalmente inevitable. Darréu, ¿qué ye lo que
conserva?
L’entramáu folklorismos qu’él mesmu texe:
una bisarma de les sos proyeciones que quier colar por cultura popular. ¡Cuandu
xustamente’l provincialista nun tien empachu n’esborriar l’auténtica cultura
popular, que nin pescancia nin tastia! Empara d’ella inventa esa retafila
d’horteraes que proliferen dende hai años al nuestru alredor baxo un mesmu
modelu, ente aldeaniegu y autocomplaciente, que funciona como norma y razón
llexisl aora. Y a esi retratu‑robot, al que’l provincial trespasa les sos propies illetraes carencies, debe
d’asemeyase tou trabayu cultural si quier ser apreciáu comu valoratible (2).
Y na xubilosa mente provincial surden
mitemes, prográmense ceremonies, medren festexos, toos ellos modélicos,
premios, distinciones, vieyes tradiciones, de trenta años lo menos, que
tracamundien nel pueblu la efetiva cultura, que va escaeciéndose, por
asombroses representaciones. Y con too ello amiéstase un parnasillu de les
glories provinciales, d’esti ll ugarín, d’esta “patria chica”, d’esto que ye lo
nuestro..., etc., de les más pures esencies, que dicen los corresponsales
locales (3).
Perque, esto ye fundamental, al provincialista
la cultura nun paez ñunca un ámbetu de collecha creativa sinón un requexu de
recoleción comu másimo. Y ta dimpuestu a llamar artificial y a nun conceder el
contraste de la moñica a too cuanto tenga calicor de vida, d’espoxigue, de puxu
cotinuaor... La cultura pal provincialista ye cotu finitu d’unidaes discretes
(que dean pa tolos “hobbys”) y obligación d’amor cegaratu al conxuntu.
Nel Napoleón
de Nothing Hill entrúgase Chesterton fartucu de tópicos: ¿por qué naide mos
dixo que Xerusalén y Atenes yeren miserables villorrios? Sólo sabiéndolo
podremos caltriar lo que convierte a un “villorriu” en focu de cultura
universal percima del papanatismu seudocosmopolita.
Les glories provinciales pónense
xustamente no contrario: tafu de l’aldea ideal, más duce que cualisquier
esencia; recrease y morrer de señaldosos prestares; no más fondo de la nuestra
concencia afayaremos esi arrecender primeru... col que satisfacemos por
esixencia incondicionada.
Perque, al provincialista, cuésta enforma
desplicar esi deber d’amar fasta’l deliriu les cuatru cosadielles que curia,
comu si, de non apreciales, sólo quedara esmigayase nun ápeiron. (Y ye’l mesmu qu’acusa al nacionalista de querer llavar
los dientes con mexos}. De nun caltener esi amor perderíemos el difícil,
inecesariu certificáu d’asturianía
(nel nuestru casu), qu’asina presta llamalu, al tiempu que suel reclamase de
“pura cepa” nel país de la sidre de mazana. Asturiania
ye’l nome del provincialismu asturianu.
Y ¿por qué esti emburrión al provincial?
De mano perque hai que separtalu del provincianu, elementu bonancible que
reconoz sin más la preponderancia d’un centru, axúntase a él na so medía y pa
él seliquino y bien trabaya. Figura posible y respetable. Y perque hai que
separtalu más entá de nós mesmos, a él y a les sos traces que podamos atopar.
El nacionalista y el provincialista son el cuerpu y la solombra. El provincial
esbilla les traces del nacionalismu y denguna de les sos básiques atitúes.
Faise especialista na so propia conservación, n’últimu términu, ensin faer
tremar un milímetru les llendes u’l poder afuega les cultures minoritaries.
N’Asturies la nuesa xente dibuxa cruces
pelos murios, banderoles y banderines, toca gaites a tiempu y a destemple,
refái horros pa unes panoyes que yá nun collecha, merca madreñes que yá nun pon
y escolíngales en casa, siente tonaes que nun cancia, tase quietu hores
p’almirar lo que nun bailla, xinta ceremonialmente postres y menús que nun
presten y, de secute, escribirá una llingua que nun fala.
Y entós ufiertaremos un espeutáculu
notable: una cultura que nel so folgar represéntase a sí mesma con ciertu ánimu
y denguna esperanza.
Pero enxamás el nuestru llabor debe
servir pa xustificar la galvanura mental que mos ablaya. Los nacionalistes
combayen endemasiao, tanto que, fixándose nel españolismu comu marca fuerte del
provincialista nun alvierten muestres provinciales ente y nellos mesmos.
Perque les difernecies nun tán ñidies,
fai falta estremales. Si una de les señes del provincialismu ye la perbayura
simbólica, lo que ye lóxico nel contrapesu cantidá–cualidá, nun deamos nós, de
contino, más elementos que ñacen vivos y van al pudrideru. Sepian que sabemos
que ye la nuesa inrritada xera la qu’anda xustificando los sos albuertos y
tamién sos sueldos: hai quien vive, munchos, d’estrociar y conxelar lo que
d’ente les nueses manes ñaz con puxu.
Sepian tamién que non consideramos
obligatoriu’l respetu a la so parafernalia d’”asturianía”, que nun mos
prosternamos al fedorín de vaca y que nun mos abluca esti verde que nun hai
otru verde como elli, etc.
Al nacionalismu sólo convién l’asoluta
honestidá, el bon trabayu del presente.
Polo demás, lo qu’escribía Somoza, que
detestando’l provincialismu escorriólu con enfotada impacencia: lo qu’antañu
pudo ser llercia, rutina, prevención, recelu, güei yá nun pue nin debe selo;
hai que desdexase d’ello ensin mieu; más val tener una hestoria probe, igual,
inorada, enantes que finxida y aparatosa.
NOTES
(1) Sólo fai falta pescudar
nos carteles de fiestes, cartafueyos, muestres folklóriques o gastronómiques:
l’alloriante acumulación de motivos “asturianos”, falsamente diferenciales,
qu’algama dende la “panoya” al “picu” del picaor, con estaciones señalaes en
parexes danzantes, horros o los sos elementos, gaites, monteres picones,
madreñes, quesos, vagonetes y bocamines, vaques, carros del país, sidra, fabes,
etc.
Parafernalia
qu’enanchárase hai poco cola Cruz de la Vitoria y dalgún dísticu dudosu pero
n’asturianu.
(2) Ye verdá que gran
parte de la responsabilidá d’esti estáu de coses tovieron y tiénenla non los
eruditos provinciales sinón los “inteletuales” por antonomasia, aquellos que
queríen considerase arremente “universales” y que xuntando a ello la so
condición de periféricos al centru teníense por (y asina los nomamos agora)
“provincianos universales”. Exemplu cimeru’l de “Clarin”, el más elocuente
defensor del “cuchu”.
L’efeutu de feed‑back ta mui claru: dedíquense
a la cultura autótona inteletuales marxinales qu’emprobecen, darréu, el so
conteníu. Y polo tanto xustifiquen, de fechu, l’abandonu d’esa xera por otros
inteletuales con mayores posibilidaes d’eficacia.
(3) Festivales ensin
tradición o de conteníu alteriáu, cofradies mimétiques, fechos de cultura
convertíos n’espetáculu (el cumal, una esfoyaza pa ser vista). Proliferen
sociedaes paradóxicamente ensin función social col únicu llabor de premiar y
facer medrar el “curriculum” d’eruditos y personaxes locales: gaites d’oru,
sardines del mesmu material, ablanes, amuraveles, panoyes, castañes, fabes,
etc. El resume y aportación más al dí
sería una “empanada d’oru”, títulu que fai xusticia, por fin, a les tiestes
pensantes de tales bayures.
(En Lletres asturianes, IX)