SERRANO
FERNÁNDEZ, José Horacio
(1955)
Nació en Candás en 1955. Llicenciáu en
Filoloxía Hispánica pola Universidá d’Uviéu y profesor de Llingua y Lliteratura
españoles nun Institutu. Dase a conocer cola novela Como tu quieras (1991), qu’algama’l XI Premiu Xosefa Xovellanos.
Trátase d’una particular reflesión sobre’l pasu de tiempu, los avatares de la
vida y los desengaños de la esperiencia, nel relatu xeneracional d’un personaxe
protagonista que coincide abondo en bagaxe esistencial y rasgos colos del autor.
En 1993 José Horacio Serrano publicó una nueva obra narrativa, nesti casu,
empobinada al públicu infantil y xuvenil col títulu: Cuentos pa facer sopes.
BIBLIOGRAFÍA
Creación
Serrano, José Horacio
Como tú quieras / José Horacio Serrano. —
Uviéu : Conseyería d’Educación, 1991. — 167 p. ; 22 cm. — 11 Premiu Xosefa
Xovellanos.
ISBN 84-7847-050-6
Serrano, José Horacio
Cuentos pa facer sopes / José Horacio
Serrano ; dibuxos de Gaspar Meana. — Uviéu : Trabe, 1993. — 71 p. : il. ; 19
cm. — (Montesín ; 4).
ISBN
84-8053-026-X
ANTOLOXÍA
PA
DIR FACIENDO BOCA
Yera
enforma difícil maxinar que les coses ocurrieren talu como lo ficieron durante
los últimos quince o vente años de la mio vida y, sin embargo, cuando adobo col
recuerdu la rede les llaceries sufríes delantre un vasu vino y delantre la
mirada los amigos de siempre, saco en resultancia el tar simplemente
cuntándo–yos coses normales y corrientes, d’eses tan bobes que puedes alcontrar
en cualquier serial hispanoamericanu, coses hasta ciertu puntu lóxiques, coses
del pingón.
Siéntome
tristayu, o meyor, ablayáu; y nestos folios qu’agora escomiencen a mover les
patines tengo la sana intención de nun facer una descripción al milímetru, como
pasa colos proyectos industriales, de los mios avatares; de nun facer una
enumeración cronolóxicu–sentimental de les mios penalidaes sucesives,
uni–doli–teli–catoli, que nun fueron tantes, de nun facer un analís filosóficu
, sé que lo v oi facer magar seya de mou simpl ayu, amater, un analís críticu o
etnolóxicu de la mio totalidá, si ye qu’alguién me dio esi don; tengo la sana
intención de desfogame y char lloñe, onde pueda velu, nel foliu más blancu,
ñidiu y puru qu’atope nesti cuartu atacáu de notes coles prieses del mio
cálter, l’allorie que de toos me correspuende.
Dicía
enantes que nun deseyaba seguir al pie d’un tiempu marcáu por unes aguyes
cachos de fierro ensin xuiciu propiu..., y si non dígolo agora, esti discursu
qu’escomencipia; y ello trespórtame en pendolinos al entamu, a los años nos
qu’estudiábamos una carrera, ¡tien carrera!, y dalgunos ente nosotros
lluchábamos, antroxábamos, folixábamos, escontra daqué ya perdío, escontra
daqué esbarioso que dexó en muncha xente un tastu amarguxu de suañu y de
presente.
De
siempre, na facultá, nel sofá, na siella distinguida del profesor actual, tuve
rabia d’esos escritores de vida sosa y vacía d’experiencies destacaes, no
coment, cola sola salida a la so charranería de cuntar anécdotes pequeñines,
fates, sinsustancia, y darréu, con esi corchu fofu, destaponar una botella
enllena de milenta pensamientos murnios y gayoleros; pero nun me queda más
remediu qu’aparar la saboneta estrapayándola na parede verdadera y camentar,
cola mandrecha baxo la barba, que los seres humanos namás nos enfrentamos
xuntos contra algo, namás facemos comuña contra nada: dame un abrazu, tas
llorando, nun montes espolines, quiérote, algamemos un rebañu; un rebañu, y
riste, pero’l cabezaleru ta mirándonos, marcha, nun hai rebañu, l’enemigu
dexónos solos lladrando, bramando, metanes el monte a los que tamos condergaos
a ser ganáu. En fin, esa reflexión puedo facela notros apartaos d’esta
hestoria, y voi dexala pa prau, pa otru prau. E1 casu ye que manifestase
terminó siendo un actu eróticu pa la gran masa mientres los ensin borrón, los
escoyíos, atalantábamos que lo meyor del nuestru llabor yeren los momentos
previos, les conceyos clandestinos nel pisu Susana, ella negábase en reondu,
nones, p’acabar aceptando, santotomasunainomás, por última y definitiva vez
hasta la próxima, y la próxima asocedió de sutrucu una tarde fría, calentinos,
fuera xebatiaba si dios, y alboreció la lluz castigadora d’una madre, cola
gadaña l’honor arrecostines, vais quedar bien escarmaos, la de Susana, que
pensaba alcontrar a lo so fía, ¡la mio fía! —glayaba cuando la escorribanda—
estudiando y atopó una cuadrilla aspirantes a revolucionarios de traces
sospechoses, ¡con estos xostrones!, de barbes antihixéniques sabor café y coñá
malo, y llueu, arrexuntaes les tropes espardíes, nel reserváu del putu café
hasta que tamién, como pa creyenos importantes, alcontráronnos de mala espina,
ya vos voi filiando dicía l’amu, y calaron les nuestres melotes madures col
cuchiellu la puta calle qu’aquí nun queremos xareos. Los más pacíficos del
barriu. Depués, ya nun tenía xacíu facer andeches nin que riscase l’alba les
intenciones polo que, una vez atracáu’l misteriu nel tabal de la hestoria, esi
misteriu abultáu col formientu la xuventú y tamién, ye de suponer, la seguranza
de qu’enxamás diba pasanos daqué demasiao grave, lo que más morbu tenía yeren
los alderiques, siempre iguales, clónicos, siempre coles mesmes expresiones
estudiaes, colos mesmos insultos, y colos mesmos resultaos postreros...
—Alguién
tien que subir hasta Ciencies.
—¡Esos
nunca fain nada!.
—¡...atechaos
de los coyones!.
—Pero
ya sabes que nun ye igual una güelga con Ciencies que sin ellos..
—Son
unos faches, monxones
—...
Y,
de seguíu, colabes del pisu la probe Susana, en realidá había munchos pisos
pero ella agospiaba la lacena y bodega meyor forníes, chapó por so madre, la
que nos echó a pataes, ¡qué poco duró l’inventu!, salíes a la calle cola
satisfacción del deber cumplíu:
—¿Quiés
un pitín?
—Bueno.
Silenciu,
el ruíu d’un mecheru, unos pasos que se pierden nun portal, ta prugando,
suavino, paez que non pero mueya y, cara y cruz d’un destín absurdu, l’aliendu
tebiu de los triunfadores:
—¿Qué
tas camentando?, tuviste mui calláu tola nueche, ¿saldrá bien?
—¿Y
yo qué sé. Como siempre, supongo.
—Faló
don óptimu y dixo má, ¡yes la hostia!
—Si
quies engañámonos, y si non, puedes mirar p’atrás.
—¡Déxame
d’hosties que nun tamos en clase!
Pero
los gueyos de Manolo rellumaben cola mesma conocencia que los míos. A les
güelgues, a les manifestaciones, a los actos públicos y privaos, acaben diendo
los mesmos, los de siempre; llevaron a dos pal cuartón, hai que glayar estes
conseñes, tocáronme tres toletazos, nada. Los güeyos de Manolo y los míos
sabíen por vieyosmasquevieyosyaenprimerucarrera qu’aquellos glayíos
d’estudiantes, esos son los que nun dan golpe, enxamás diben cambiar la “so”
forma gobernanos, pero nun yeren pa imaxinar les coses del mou qu’ocurrieron.
Si
daquella–y digo a Manolo, nun me doi ringorrangu ni presumo d’aldovín —nun–y lo
dixe porque nun lo sabía—, que l’éxitu de la nuestra causa taba encolingáu nel
buxu gabitu d’una muerte escura nun hospital, de xuru que me llama ¡acoyonáu,
renegáu!, de xuru qu’aventa’l pitu con rabia y escapa chando babes y
maldiciones hacia’l probe de mi; y si–y digo, amás d’eso, que les coses nun van
a cambiar Manolo nun van a cambiar porque vamos siguir teniendo cásique los
mesmos perros con cásique los mesmos collares, toos esos proyectos, suaños que
tienes–tenemos de solidaridá —entamaba de memoria cola retafila—, comuña,
llibertá, andeches, xusticia, xunión, humanidá, hasta que se m’enllenaba la
boca y, so, aparaba’l carru la llista imposible, van siguir mirándonos y
apurriéndonos la mano —porque tamién ellos son inocentes, je, je, como
nosotros—, suplicante dende la rexa l’enchipamientu, homes al fin, y
l’ambición. Si yo–y digo eso, pégame, de xuru que me pega coles ganes y non
colos puños zarraos y la mente en blanco; pero nun fui a deci–ylo porque nin yo
lo sabía nin me valía gota sabelo, nin fuere quien a deci–ylo naquel entós de
magar sabelo.
—Dalgún
día van entamar los cambios sociales, Manolo, va cambiar esto; y esi día puede
que seya mañana, un mañana.
Porque
sabía que la última calada trai siempre al llombu la saca col carbón de Reis,
el carbón prieto y dulzayo, lo bueno y lo malo, l’ún y l’otru, y yo fíce–y un
guiñu esa nueche a lo bueno: tiré pela caleya’l mediu. Porque sabía que la
última calada ye como’l deseyu gule de los condergaos a la pena muerte —aquí
nun hai lámpares maravioses nin magos—; ye la calada los inocentes, la calada
los pininos.
(... / ...)
(De Como tú quieras)