ANTÚÑEZ
VÁZQUEZ, Alejandro
(1933)
Nació en Navia en 1933. Vinculáu dende bien mozu a la
vida cultural y popular de la so villa, Alejandro Antúñez participó como autor
y declamador en numberosos actos lliterarios y festivos. Fue pregoneru de les
fiestes de A Barca, del Descensu a Nadu de la Ría de Navia, del I Día Coral y
Musical del Occidente y de les fiestes de San Pedro d’Andés. Ye autor de la
lletra de los cantares: “Canto al Río Navia” y “Al Puente de los Santos”,
popularizaos por mases corales y grabaos en discu.
Como
escritor tien publicaos dos llibros en gallego d’Asturies: Mochicas del meu llar (1988) y Papadíos
de Navia (1996). El primeru ye una amuesa de la so obra como poeta popular,
de versificación fácil y gran espresividá. Del segundu, cuatro relatos en prosa
de calter costumista, el prologuista del volume, Manuel Fernández de la Cera
afirma que “nestas narracióis curtias temos un testimonio impagable de la vida
de la postguerra núa villa costeira de la Asturias occidental(...) Alejandro Antúñez
móstranos con claridá meridiana dúas enérxicas dualidades que xa hoi nun se
manifestan con tanta intensidá: las diferencias entre ‘las mesas de los más
ricos, que nun yes importaba pagar un pouco más’ y las amas de casa probes
qu’andaban al xeito de las súas podencias’ (...) en segundo lugar ta la dualidá
entre las villas y el campo”.
BIBLIOGRAFÍA
Creación
Antúñez Vázquez, Alejandro
Mochicas del meu llar : poemas, cantares y
parzamiques / Alejandro Antúñez Vázquez ; ilustraciones, José Antonio F.
Cuesta. – Navia : El autor, 1988. — 194 p. : il. ; 21 cm
DL O 392-1988
Antúñez Vázquez, Alejandro
Papadíos de Navia / Alejandro Antúñez Vázquez. — A
Caridá : Xeirá, 1996. — 92 p. : il. : 20 cm. — (Narracióis)
D.L. AS–82–97
ANTOLOXÍA
“POLICHE”
Xelmo y Tota tían na villa úa ben ganada fama de ser
un matrimonio trabayador, pos deitábanse sempre a las tantas de la mañá despós
de texer, a bon son, todo el cabrón día naquel bar de mala morte na calle San
Francisco, unde (hai que dicillo todo) tían la súa clientela. El “Porto Chico”,
qu’así se chamaba el bar, tabache, mialma, mui frecuentao, sobre todo polas
dotes que tía Tota como cocineira, que fía verdadeiras delicias qu’eran mui
apreciadas pola xente del bon manduque; y, aparte de las comidas que daba pa
los obreiros del estelleiro y de la papeleira, que comían ben y mui amañao,
chegábanye tamén de los pueblos vecíos muitos clientes a merendar y a cenar,
pos dicían qu’al guiso de congrio y al bacalao en salsa dábayes un toque
embruxao que naide lo podía someñar. Además, en toda la comarca érache ben
sabío tamén que naide preparaba los callos como Tota; por eso tían la fama que
tían, que nun daba abasto a llimpar nellos y a cocinallos pos, miánicas, éravos
mui escupulosa y fartábase de fregotiallos y dayes mil voltas dicindo que los
clientes tamén comían colos oyos.
Xelmo era mui atento. Taba sempre al quite y sabía enguadar a los amigos
del enchente purríndoyes, cada pouco, los aperitivos que Tota iba fendo na
cocía que, mialma, taban de rechupase, anque tamén era verdá que tían úa
intencionada sobredosis de sal ou picante, según las ocasióis, qu’enfougaban
paladares y gorxas y poñían a proba a los bous bebedores que, en sin enterase,
esvaciaban úa tras outra, asgaya, las botellas de vino, hasta que dalgún piyaba
úa búa cogorza y había que llevallo a casa, y escuitar, pa en cima, la
pedricanzaina de la muyer, que como xa taba na cama, llevantábase en camisón y
nun paraba de tronar por aquella boca escontra el home que ye chegaba “colos
pes moyaos” y escontra los portiadores que yo llevaban naquellas condicióis.
Acusábalos de que lo emborrachaban primeiro pa chupaye despós, chegando tamén
los piropos d’aquella letanía a Tota y a Xelmo por despachaye tanto vino:
—¡Tán
ardendo nos infernos!—despotricaba sempre Valeria, que muito llevaba pasao col
sou pelgar.
Así
taba amañada naquel tempo la vida en Navia y, d’aquel xeito, Tota y Xelmo foron
sacando p’alantre a la sua numerosa familia. Hasta neso saliron trabayadores,
que tuveron nada menos que seis fiyos que yes deron y yes daban, ¡mialma!,
qu’estrobar.
Pol sou
orden, naceron Marita, Xuventina, Xermanín, Suso, Pedrín y Tonina. Las nenas
eran guapas igual que soles y las dúas primeiras, qu’eran mestras, xa taban
casadas por entós, tamén con mestros, la primeira en Tapia y la segunda en
Castropol. Xermanín trabayaba nos estelleiros. Susín, qu’era mui llisto, taba
xa con muita ventaya na carreira d’inxenieiro de fer barcos, qu’era lo que
sempre ye gustóu. Despós taba Pedrín, qu’asina lo bautizaron, pero todo el mundo
ye chamaba, y él tamén atendía, por “Poliche”. Quedóuye este mote porque de
pequeno era mui aficionao a los bolígrafos y, condo vía a daquén escribir con
ún, dicía “¡poliche!, ¡poliche!..”. Toda la xente lo chamaba cariñosamente y
nin a él nin a la súa familia, que tamén ye chamaba así, yes parecía mal. El
última era Tonina, que dicía sou padre qu’era de las rapañaduras, pero que
tamén trouxera al nacer las esencias del matrimonio, pos era mui guapía y
pirábanse por ella los nenos del instituto, unde taba fendo el COU.
Pero el
protagonista rellumante d’esta familia érache Poliche, qu’era un neno especial,
dalgús dicían qu’un pouco retrasao, más que nada porque foi a la escola y nun
deprendía ben. Taba noutro mundo y nas lletras era prácticamente analfabeto.
Prendía algo al falar, mas nel sou ocupamento, nas cousas que ye manaban y ye
gustaban, era llisto y mañoso como naide y ¡mialma! chamaba la atención polos
sous alcances. Como carpinteiro, nun quedaba mesa nin banqueta que nun fixera.
Paredando pedra, en parede seca, naide ye poñía el pe delantre. Pa la música
tía un oído como poucos, pos deprendía todos los cantares y, sin pegar berros,
entonaba na media voz que deliciaba a quen lo escuitaba. Tamén sipraba qu’era
un contento. Era tal la afición que tía a la música que nun santiamén amañaba
úa orquesta nel fondo del horta con toda la batería feita polas súas maos,
tocando la armónica y redobrando el tambor, al tempo que tocaba tamén los
platillos. Naide s’esplicaba cómo fía p’atender todo a un tempo, pero cautivaba
al vecindario y a los clientes del bar, que s’asomaban a la tarraza pa
escuitallo. Poñía tamén a colgadeira de guirnaldas y grimpoladuras y, pa que
someñase todo más verdadeiro, emporondaba nel pico del manzaneiro un caxón
cuadrao con un furao redondo nel medio unde chantaba un altavoz que pintaba de
verdá pa fer la amplificación... ¿Quén ye enseñaría aquellas habilidades? Eran
como un instinto divino, pos a todo con tovía y ye petaba dábaye úas voltas na
cabeza y al día despós xa lo taba fendo, ou polo menos intentándolo. Dicían
qu’en fer todas aquellas cousas parecíase a sou bolo, el padre de Tota, qu era
molieiro pero tía la cabeza chía d’ideas y úas maos a las que nada se ye
resistía, pos hasta fía acueductos pa emporondar el augua dende el río hasta el
molín con regulacióis de caudal, ¡igual, igual, qu’un inxenieiro!
(...
/ ...)
(De Papadíos de Navia)