ÁLVAREZ
PEÑA, Alberto
(1966)
Nació en Xixón en 1966. Dibuxante,
ilustrador y autor d’obres de divulgación de la mitoloxía y la lliteratura oral
asturianes. Cofundador de la revista de comic El Llapiceru y ún de los entamadores del Salón del Comic de Xixón.
Como autor fexo los testos y les ilustraciones de Asturias mágica, un compendiu de mitoloxía asturiana enriquecíu con
abondos relatos recoyíos de la tradición oral. En 1996 publicó Lliendes de Piloña, una recollecha de
narraciones orales del conceyu piloñés. Illustró ente otros los siguientes
llibros: El libro de la gaita de
Manolo Quirós, Fontenebrosa de
Vicente García Oliva, Camientos, coses, curuxes
d’Helena Trejo y Ello yera una vez...
de Fernando de la Puente. Ye autor del
fascículu: Mitología asturiana de la
obra Cultura y tradiciones de Asturias
del diariu xixonés El Comercio.Como
ilustrador y dibuxante participó en numberoses esposiciones colectives; en 1993
espunxo la so obra gráfica na Sala Xarabal de Xixón baxo’l títulu: Mitoloxíes.
Álvarez Peña ye autor amás d’abondos carteles, diseños y carátules de
discos.
BIBLIOGRAFÍA
Ensayu
Álvarez Peña, Alberto
Lliendes tradicionales del conceyu Piloña
/Alberto Álvarez Peña. — [s.l.] : AYDA, 1996. — 114 : il. ; 21 cm. — (Carenda)
ISBN 84-921686-1-7
ANTOLOXÍA
EL Cuélebre
Nun tien
siempre’l xeitu d’una culiebra con ales d’esperteyu. En delles lliendes tien
clines, oreyes, cabeza carneru o más d’una tiesta. En munches hestories tán
curiando ayalgues d’oru o xanes y princeses encantaes. Asina, nel pozu Llagu
nel altu Brañavalera (Llena) hai un cuélebre de siete cabeces que ta curiando
por ochu xanes dientru d’un pozu. Na más pue esaniciar l’encantu una moza que
se llame Sol, colos güeyos negros y el pelu roxu, que cumpla 22 años el día San
Xuan y que coincida coles fiestes de San Xuan y el Corpus y l’alborecer tea
ñeváu.
N’otres
lliendes ye la propia xana o la encantada la que se tresforma en Cuélebre y pa
desencantala hai que da y tres besos na boca. E1 Cuélebre ye’l Culiebru,
el Cúlebre, el machu la sierpe, lo que n’Euzkadi llamen Sugaar y ye’l consorte
de Mari, la principal divinidá de los vascos y qu’aseméyase a dalgunes les
nueses xanes. Cuando Mari y Sugaar se xunten prodúcense tempestaes. N’Asturies
les xanes y los Cuélebres suelen tar rellacionaos con cueves y fontes. Ye na
mitoloxía celta onde la culiebra apaez tamién curiando fontes, y yera l’emblema
de la Diosa Madre Brigit (col cristianismu Sta. Bríxida) símbolu de la
fertilidá (“Mitos, folklore y supersticiones” en Guía de las serpientesde Europa, 1992, de Silvio Bruno y Stefano
Maugeri).
El
Cuélebre ye’l guardián d’ayalgues d’oru, lo que fizo qu’Aurelio del Llano
buscase pa él un orixe grecorromanu sofitándóse nel mitu del dragón que
curiaba’l manzanu d’oru del xardín de les Hespérides, y al qu’Hércules mató.
Tamién yera un dragón el que guardaba’l vellocinu d’oru que queríen rapiñar
Jasón y los Argonautas. Pero buscar sofitu en lliendes griegues pa buscar
l’orixe del Cuélebre ye abondu probe, porque la Culiebra o el Dragón van munchu
más lloñe que los mitos clásicos, tenémoslu nos petroglíficos neolíticos y
n’abondes cul tures quevan dende la India a la xelada Escandinavia, y munches
son les relixones primitives onde la Diosa Madre la Tierra toma comu maríu a un
Culiebru (Manuela Dunn Mascetti, Diosas,
la canción de Eva, 1990) . Ye precisamente’l cristianismu’l que fai del
Cuélebre un dragón gafu que papa princeses, ganaos, monxos o calabres. En
lliendes muy cristianizaes (por exemplu en Gozón) cuenten que’l Cuélebre ye la
culiebra antigua qu’enantes del Pecáu Orixinal esnalaba y falaba munches
llingües, y ye nel conceyu Villaviciosa (Maliayu) na ilesia de San Emeteriu
(1555) en Sietes, onde’l Diablu paez talláu na piedra col xeitu’l Cuélebre de
les lliendes asturianes. Nel ábside esterior de la ilesia de Sta. María de
Zalón (Allande, sieglu XI) apaez talláu na piedra un caballeru clavando una llanza
al Cuélebre . Nes llendes más cristianizaes dízse que ye “San Jorge” y tamién
qu’invocando a esti santu, les culiebres afuxen.
Cuéntase
tamién que’l Cuélebre ye una culiebra mui grande que cuandu llega a vieya cría
esnales d’esperteyu y marcha esnalando pa la mar a curiar l’oru qu’ellí ta
tapecíu.
Na llienda la piedra la Culiebra, siete culiebres faen un ñudu, y ente
la galmiada que suelten faen una piedra máxica que val pa curar les picadures
de culiebra. Esa piedra deposítase na cabeza de la mayor de toes: el Culiebru
(na realidá, parte ye un fechu biolóxicu, la cópula de la culiebra d’agua
(Natrix natrix) y lo que la xente toma pol Culiebru ye la fema
(demayortamañuquelos machos).
Asina,
en Moniello (Gozón) Margot Costales, de 55 años, del barriu La Mazorra contaba
comu de les siete culiebres enroscaes que taben faciendo la piedra, una d’elles
yera’l Culiebru y tenía oreyes.
Gausón
Fernández Gutiérrez recueye en Carcasón (Turón) la hestoria d’unos paisanos que
taben llevantando herba nel prau la Cerecina y atoparen seis culiebres y un
culiebru, esti col espinazu gordu comu’l brazu d’un picaor de la mina, la
cabeza comu la d ‘un perru piqueñu y unes aluques piquiñuques, na tiesta tenía
una piedra preciosa, que podía dar la felicidá a quien l’algamara, pero había
que quita yla en vida (el propiu Braulio Vigón falaba tamién d’una piedra
asemeyada y decía que criábase n a tiesta de los Cuélebres).
La
mesma hestoria, la piedra máxica, cuéntase na Gascuña francesa col Vouivre (una
culiebra con esnales que vive nes fontes) y nel Ordovés (Altu Aragón) y
Couserans (Ariege) onde llamen a tal piedra Peyra da Serp.
La
mesma hestoria contábala Plinio’l Vieyu (Historia
natural, XXIX, 52) de los galos. Pol branu les culiebres facíen un ñudu y
de la babaya y la galmiada que faen sal un güevu máxicu qu’hai que pañar,
enantes de que toque’l suelu, con una saya, dempués montar a caballu y colar
d’ellí poniendo un regatu d’agua pol mediu, porque les culiebres van escorrer
al lladrón (l’agua ye la ponte que xune’l mundiu rial y l’Otru Mundiu Máxicu de
los Celtes).
En delles tumbes de guerreros galos en Saint–Amand–sur Sèvre (Deux
Sèvres) atopáronse fósiles d’oricios de mar comu oxetu de gran valir y qu’aseméyanse
en parte a lo que dempués diz Plinio de los güevos de les sierpes, anque pa
Jean Markale (Druidas, 1989) tal
güevu ye una tema mítica, el güevu del Mundiu, y n’abondes relixones el Mundiu
ye criau por delles culiebres que faen un güevu al enroscase, el güevu partese
en dos y de la metá d’enriba sal la cúpula celeste y de la d’abaxu la Tierra
(Marija Gimbutas Dioses y diosas de la
Vieja Europa 7000–3500 a.C. Mitos, leyendas e imaginería, 1991).
N’Asturies
la mayor parte de les “piedres de Culiebru” qu’hai nes cases d’aldega son
trozinos de corna de ciervu quemada, fósiles d’oriciu o delles piedres azules o
averdosaes que pola so forma llamen l’atención,y anque tala llienda ta abondo
estendía por dellos continentes, nel casu d’Asturies faise afayaízo camentar un
orixe celtiegu a esti mitu, anque ná más que seya pol mesmu ámbetu cultural.
(... / ...)
(Lliendes
tradicionales del Conceyu Piloña)